Love Wins – Kärleken segrar

Så har jag lagt ut en bas för min tro, den villkorslösa kärleken.
Den andra grundstenen vill jag komma in på nu. Den handlar om en hoppfull inställning till framtiden. Tron på kärlekens seger.

Under våren 2011 har det debatterats i USA om Rob Bells bok ”Love Wins”, tack Joachim Elsander för att du tipsade mig om den. Jag håller på att läsa boken just nu och kommer tillbaka till den snart. På ett sätt som förvånar angrips Rob Bell hårt av grupper som värnar om en slags tro på helvetet, eller rättare sagt att det finns en dubbel utgång efter jordelivets slut. Här är ett exempel. Vissa känner sig starkt hotade av att helvetet ifrågasätts…

Det jag vill säga idag, förenklat och lite tillspetsat som vanligt, är att jag är övertygad om att den villkorslösa kärleken är den starkaste av alla krafter i tillvaron. Att Kärleken segrar.

Detta är en tro, alltså en förtröstan och tillit. En tro som inte några yttre tecken talar för, historien och utvecklingen har mest mörka nyanser av lidande och död även om det också finns ljus och godhet. Men på lång sikt finns det inte mycket som talar för livet. 

Det är en tro inspirerad av berättelserna om Kristus. Berättelserna om den kärlek som upprättade och befriade människor han mötte, den kärlek som de mäktiga gjorde allt för att krossa och förinta. Den kärlek som inte kunde besegras utan som gick vidare. Berättelserna om hur Jesus uppstår från de döda är berättelser om kärleken som inte kan besegras. Kärleken som segrar – Love Wins!

Detta har en enorm betydelse. Den kärlek som inte kan besegras, inte ens av döden eller tidens gång, inte av våld eller mänsklig ondska, inte ens om jorden brinner upp och förintas.
Den kärleken är framtiden för oss alla. Guds framtid som vi kan vara delaktiga i. 

Det är som en öppen famn som väntar av helande kärlek och befriande nåd, den vi innerst inne är ska vi då bli, allt det vi längtat efter som vi saknat och sörjt ska finnas där.

Obegripligt och svårt att tänka sig? Ja visst! Men vi får leva i det hoppet och hoppet i sig gör oss fria från misströstan och förtvivlan, eller åtminstone hjälper oss att inte ge upp. Livet är inte gott och skönt, får många är det tvärtom. En plåga och ett lidande. Och för de flesta en blandning av smärta och glädje, av mörker och ljus, tristess och lycka, tomhet och kärlek.

Hoppet att just den kärleken segrar till slut är den andra grunden i min tro. Den villkorslösa kärleken segrar! Love Wins!

Lämna en kommentar

Under kärlek

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.